..29092009..

..29092009..
~STILL GETTING BUTTERFLIES EVERY ONCE IN A WHILE~

!!IMPOSSIBLE IS TEMPORARY!!

#INSINCERE WIN BATTLE~SINCERE WIN WAR#

Wednesday, December 22, 2010

Mentality = Lupa!


Manusia..
Mentalnya..
Fizikalnya..
Otaknya..
Kaki tangannya..

Letak di mana?

....................................................................

Hye! :)
Apa kabar..harap2 semuanya sihat sihat belaka..
Aku cuma nk cerita sikit aje harini..hehe..

Lepas aku tamat pengajian di business school, aku teruskan pengajian ku di driving school pulak..huhu..sungguh berkobar kobar aku nk ambil lesen kete ni..bukan untuk merayap..tp sebab aku taknak susahkan ayah lagi untuk hantar aku pegi keje..cukuplah ayah hantarkan aku pegi kerja setiap hari masa aku practical..setiap pg jam 630am ayah akan pastikan aku dh siap untuk bertolak sebab aku berulang setiap hari dr PONTIAN-GELANG PATAH-PORT TANJUNG PELEPAS..lebih kurang sejam jugaklah..siap transit lg kat gelang patah..selama 4 bulan setengah...kesian ayah..

Harini hari pertama aku belajar kete kat jalan luar..jalan yg penuh dengan besi2 beroda yg semakin hari semakin mengganas..semakin liar..semakin bermahrajalela di tengah2 kesesakan lalulintas! Aku takut sekejap!

.....................................................................

Humm~ bermulalah kisah aku nk keluar ke jalan luar..

......................................................................

Dari institusi memandu, aku terus keluar ke persimpangan jalan besar..pehhh agak besar jugak simpang tuu..aku himpit ke kanan sebab nk keluar ke arah kanan jalan..nak di jadikan cerite, jalan tu memang sesak! memang makhluk2 besi beroda semuanya laju2 kat tgh jalanraya..cikgu aku suruh standby nk belok ke kanan, aku pun standby..tapi cikgu aku kata jgn keluar simpang lagi sebab tgh byk kenderaan berat dr arah kiri jalan..aku sabOr lg..masih standby..kontrol cun..tp jantung mak aihh DUP DAP DUP DAP! tak benti..aku memang sgt takut dgn lori! huu~

Datang 1 makhluk beroda besi dr arah belakang dan berhenti di belakangku..agak besar makhluk tuu..seorang pakcik yang mengontrol besi itu..pada mulanya, pemandu itu membunyikan hon sekali dengan kuatnya..aku cuma menjeling pada cermin sisi kanan..dalam hati aku berkata 'Tak lah hensem mana pun pakcik nih'..makhluk2 dr arah kanan dan kiri masih lg byk..buat kali yg keduanya, pemandu besi itu membunyikan hon dengan kuat..aku dh nk naek darah dh pada mulanya..nasib baik cikgu aku cakap 'Takpe..biarkan dia..dia tak nampak tu..'

Eyhh...terase bengang bengang sikit aku bukannye ape..aku tau aku masih kaku memandu..kaki tgn pun masih keras..sebab ini baru kali pertama aku keluar ke jalan besar..menggelabah jugak..tapiiiiii kalau dah terang terang nampak besi beroda yg aku bwk tu ade sign 'L' bawak bawaklah memahami walau sedikit..sabar lah walau hanya sedikit, seketika..aku ini masih belajar..tak lari gunung di kejar wahai pemandu.. Ecehh~

Line dh clear, aku keluar dr simpang..fuhh..berjaya..kejayaan yg pertama buat aku..haha..makhluk belakang aku td aku tgk masih tak keluar simpang lg..aku biarkan..dan aku teruskan perjalanan mengikut kata cikgu aku..aku pun ngalan cikgu aku 'Kemane kita cik?!' haha..cikgu aku gelak je..malas dia nk layan kerenah aku..aku tgk byk dia minum air..isap rokok daunnya lain..takut agaknya cikgu aku tgk aku memandu..huhu~

Dalam perjalanan tu, mcm2 ragam pemandu aku tgk..yang terlalu laju ada, yg terlalu slow mcm aku pun ada, yg tak geti bg signal pun ada, yg tak herankan kenderaan belajar memandu berstatus 'L' pun ada, dan mcm2 lg..mentality pemandu di malaysia mungkin mcm ni..tak mcm kat oversea (mcm dh penah pegi oversea..hehe..)..mentality yg tak dpt di ubah..baru kini aku sedor mengapa mentality menjadi salah 1 faktor penyumbang kepada kecelakaan jalanraya di Malaysia..

Selamatkanlah nyawa, selamatkanlah aku yg baru belajar..hhee~

Jgn lupa! Pemanduan berhemah..Ingatlah orang yg tersayang!! =)


Seketika: Ooh..mungkin jugak aku akan jd mcm diorg2 nih bile dh terrer bwk kete! haha~ ;p

2 comments:

  1. lepas ni, baru tahu macam mana situasi di jalan raya.
    banyak onak dan duri.
    hehe

    ReplyDelete